۷ عادت خطرناک که سلامت تیروئید را نشانه می‌گیرد

سلامت تیروئید
استاندارد

تیروئید، یک غده کوچک پروانه‌ای شکل در قسمت جلوی گردن و درست بالای قفسه سینه شماست. این عضو از بدن مسئول ترشح هورمون‌هایی است که فعالیت‌های حیاتی بدن را تنظیم می‌کنند.

بخش تغذیه و آشپزی پاسارگادی

 

سلامت تیروئید

 

تمام فعالیت‌های متابولیک، وضعیت خلق و خوی، ضربان قلب و دمای بدن شما وابسته به این غده است. ناتوانی تیروئید عواقب جدی برای سلامت به دنبال دارد و اگر کنترل نشود، کیفیت زندگی شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

در اینجا ۷ عادت غلط که مستقیماً سلامت غده تیروئید را تحت تأثیر قرار می‌دهد، معرفی شده است:

سیگار کشیدن: سموم سیگار بر سلامت غده تیروئید مؤثر هستند. توتون باعث کاهش هورمون تحریک کننده در تیروئید می‌شود. استعمال دخانیات از جمله عوامل خطرساز است که می‌تواند شدت عوارض چشمی بیماری تیروئید را در یک مدت زمان بسیار کوتاه به اوج برساند.

شیوه زندگی بی‌حرکت: عدم فعالیت باعث افزایش تمایل بدن به تجمع چربی، چاقی، اضافه وزن و سایر مشکلات متابولیکی می‌شود. همچنین، از آنجایی که ترشح هورمون‌های تیروئیدی را کاهش می‌دهد، می‌تواند منجر به کم کاری تیروئید شود و. این اختلال تنها بر توانایی یک فرد برای سوختن کالری و چربی تأثیر نمی‌گذارد بلکه می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، ریزش مو و خستگی را نیز افزایش دهد.

عدم مدیریت استرس: دانستن اینکه چطور کنترل استرس در زندگی روزمره می‌تواند عامل مهمی برای عملکرد تیروئید باشد، مهم است.

افرادی که پرکاری تیروئید دارند باید از مصرف سویا صرف‌نظر کنند چرا که سویا موجب عدم جذب هورمون‌های تیروئید توسط بدن می‌شود. همچنین هر چیزی که حاوی سویا باشد مانند شیر سویا و … نیز می‌تواند وضع را بدتر کند. افراد مبتلا به کم کاری تیروئید مشکلی با مصرف سویا نخواهند داشت

سیستم غدد درون‌ریز به حالات روانی افراد حساس است و در نتیجه، تجربه استرس شدید بر سطح هورمون تیروئید اثر می‌گذارد. استرس ممکن است باعث تشدید یک بیماری زمینه‌ای تیروئید شود. به‌عنوان مثال فرض کنید کم کاری تیروئید در خانواده شما وجود دارد. بدن شما تحت استرس، هورمون کورتیزول ترشح می‌کند. کورتیزول بیش از حد، می‌تواند در تولید هورمون تیروئید اختلال ایجاد کند. این مسئله می‌تواند تیروئید را تحریک کند که برای تولید مقادیر کافی از هورمون تیروئید، سخت‌تر کار کند. همچنین هنگامی که استرس دارید، نسبت به بیماری‌های خود ایمنی تیروئید (به‌عنوان مثال تیروئیدیت هاشیموتو) آسیب‌پذیرتر هستید.

رژیم‌های کم‌یُد: سطح پایینید در رژیم غذایی یکی از علت‌های اصلی مشکلات تیروئید مانند کم کاری تیروئید است. بدن به این ماده برای بهینه‌سازی تولید هورمون‌های تیروئید نیاز دارد. خوشبختانه ید به طور طبیعی در برخی مواد غذایی مانند نمک دریایی، سبزیجات دریایی، بلوبری، ماست، لوبیا، سیب زمینی، نخودفرنگی، آناناس و شکلات وجود دارد.

نوشیدنی‌های الکلی: اگرچه کبد مسئول فیلتر کردن و متابولیسم این نوشیدنی‌ها است اما سموم آن‌ها که از طریق جریان خون حرکت می‌کنند، روی تولید هورمون‌های تیروئید اثر می‌گذارند. الکل همچنین نقش مهمی در پیشرفت مشکلات متابولیک ایفا می‌کند.

خوردن گلوتن: گلوتن شامل پروتئینی به نام گلیادین است که یک پروتئین خارجی برای بدن انسان محسوب می‌شود. تیروئید نیز آنزیمی شبیه به این پروتئین دارد. وقتی گلوتن توسط افراد با کم کاری تیروئید مصرف می‌شود سیستم ایمنی بدن این فرد به این پروتئین خارجی و آنزیم حمله می‌کند. گلوتن پروتئینی است که در گندم، جو و چاودار و سایر غلات فرآوری شده یافت می‌شود. اگر مبتلا به اختلال تیروئید هستید و گلوتن نیز مصرف می‌کنید پیشنهاد ما به شما مصرف برنج و پاستا و نان غلات است.

مصرف بیش از حد سویا: افرادی که پرکاری تیروئید دارند باید از مصرف سویا صرف‌نظر کنند چرا که سویا موجب عدم جذب هورمون‌های تیروئید توسط بدن می‌شود. همچنین هر چیزی که حاوی سویا باشد مانند شیر سویا و … نیز می‌تواند وضع را بدتر کند. افراد مبتلا به کم کاری تیروئید مشکلی با مصرف سویا نخواهند داشت.

3 دیدگاه در “۷ عادت خطرناک که سلامت تیروئید را نشانه می‌گیرد

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *