سیر پخته مفیدتر است یا سیر خام؟

سیر
استاندارد

سیر خام دارای ارزش غذایی بیشتری نسبت به سیر پخته شده می‌باشد. در واقع بوی تیز و طعم تند سیر خام ناشی از ترکیب آلیسین در سیر است، که با حرارت از بین می‌رود. این ترکیب فواید درمانی بسیاری دارد. به همین دلیل فواید سیر خام بیش از فواید سیر پخته شده می‌باشد. همچنین مقادیر ویتامین C در سیر با حرارت ممکن است کاهش یابد.

بخش تغذیه و آشپزی پاسارگادی

 

سیر پخته

 

سیر یکی از سبزیجات شناخته شده در سراسر جهان است که فواید بسیاری برای سلامتی دارد. از گذشته تا به امروزه تحقیقات بسیاری نشان داده است سیر در درمان بسیاری از بیماری‌ها مؤثر است. در این مطلب قصد داریم با خواص سیر خام و سیر پخته به همراه فواید درمانی آن‌ها آشنا شویم.

خواص سیر خام این سبزی بی‌نظیر

سیر حاوی ترکیبی به نام آلیسین می‌باشد که دارای خواص دارویی بسیاری است. بوی قوی سیر ناشی از وجود همین ترکیب در سیر می‌باشد. آلیسین از طریق دستگاه گوارش وارد سایر قسمت‌های بدن می‌شود و اثرات بیولوژیکی قوی روی آن‌ها می‌گذارد و در درمان بسیاری از بیماری‌ها مؤثر است. این سبزی از خانواده پیاز و تره‌فرنگی به شمار می‌رود و در طبخ بسیاری از غذاها به کار می‌رود. سیر در عین حال که بسیار مغذی است، اما کم کالری می‌باشد. سیر تقریباً دارای تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن است. بسیاری از خاصیت‌های سیر ناشی از همین مواد مغذی می‌باشد. ارزش غذایی 28 گرم سیر خام به شرح زیر است. این مقدار سیر 42 کالری دارد که از 1.8 گرم پروتئین و 9 گرم کربوهیدرات موجود در این مقدار سیر حاصل می‌شود.

بهبود عملکرد ورزشی، کمک به سم‌زدایی فلزات سنگین در بدن، بهبود سلامت استخوان‌ها از دیگر خواص سیر برای سلامتی می‌باشند. بنابراین توصیه می‌شود از این سبزی بسیار مفید در رژیم غذایی روزانه خود استفاده کنید

23 درصد از نیاز روزانه به منگنز

17 درصد از نیاز روزانه به ویتامین B6

15 درصد از نیاز روزانه به ویتامین C

6 درصد از نیاز روزانه به سلنیوم

فیبر: 1 گرم

مقادیری خوبی از کلسیم، مس، پتاسیم، فسفر، آهن و ویتامین B1

خواص سیر خام بیشتر است یا سیر پخته و بوداده شده؟

سیر بوداده شده و پخته یکی از روش‌های متداول برای مصرف سیر است که موجب از بین رفتن بوی تیز و طعم تند این سبزی می‌شود. اگرچه شاید برخی از افراد به مصرف سیر خام علاقه نداشته باشند، با این وجود باید بدانند سیر خام دارای ارزش غذایی بیشتری نسبت به سیر پخته شده می‌باشد. در واقع بوی تیز و طعم تند سیر خام ناشی از ترکیب آلیسین در سیر است، که با حرارت از بین می‌رود. این ترکیب فواید درمانی بسیاری دارد. به همین دلیل فواید سیر خام بیش از فواید سیر پخته شده می‌باشد. همچنین مقادیر ویتامین C در سیر با حرارت ممکن است کاهش یابد. از این رو میزان این ویتامین در سیر خام بیش از سیر پخته شده است. ویتامین C موجود تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود از همه سبزیجات به ویژه سیر به صورت خام استفاده شود.

درمان سرماخوردگی با سیر خام

یکی از مهم‌ترین خواص و فواید سیر، افزایش عملکرد سیستم ایمنی بدن است. این مسئله موجب کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های شایع از جمله سرماخوردگی می‌شود. بررسی‌های بسیاری نشان داده است مصرف روزانه سیر در بهبود علائم سرماخوردگی بسیار مؤثر است. بنابراین به افرادی دائماً از بیماری سرماخوردگی رنج می‌برند، توصیه می‌شود در رژیم غذایی خود از سیر استفاده کنند. در واقع مصرف سیر خطر ابتلا به بیماری‌های شایع مانند آنفولانزا و سرماخوردگی را به طور چشمگیری کاهش و در صورت ابتلا به بیماری، شدت بیماری را نیز کم می‌کند.

 

سیر

 

خواص سیر در کاهش فشارخون

بیماری‌های قلبی عروقی مانند حملات و سکته قلبی بزرگ‌ترین عامل مرگ در جهان هستند. فشارخون بالا یکی از عوامل ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی است. تحقیقات بسیاری روی افراد مبتلا به فشارخون بالا نشان داده است، افزودن سیر مانند سیب زمینی به رژیم غذایی این افراد به طور قابل توجهی فشارخون آن‌ها را کاهش می‌دهد. به طوری که تأثیر این سبزی با تأثیر برخی از داروهای درمانی فشارخون برابر است.

بهبود سطح چربی خون با استفاده از سیر

بوی تیز و طعم تند سیر خام ناشی از ترکیب آلیسین در سیر است، که با حرارت از بین می‌رود. این ترکیب فواید درمانی بسیاری دارد. به همین دلیل فواید سیر خام بیش از فواید سیر پخته شده می‌باشد. همچنین مقادیر ویتامین C در سیر با حرارت ممکن است کاهش یابد

یکی دیگر از عوامل ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، افزایش سطح چربی خون است. سیر مانند گوجه فرنگی در کاهش سطح چربی بد خون مؤثر است. در واقع یکی از مهم‌ترین خواص سیر بهبود سطح کلسترول در خون می‌باشد. این مسئله می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی ناشی از افزایش سطح چربی بد خون را به طور چشمگیری کاهش دهد. در واقع مصرف سیر، موجب کاهش چربی کل و کلسترول خون می‌شود. به طوری که مصرف منظم آن می‌تواند 10 تا 15 درصد سطح چربی خون را بهبود بخشد. با این وجود هنوز بررسی‌ها ثابت نکرده‌اند که این سبزی می‌تواند تأثیری مثبتی در افزایش سطح چربی خوب خون و یا کاهش سطح‌تری گلیسیرید (عامل دیگر خطرساز برای بیماران قلبی) داشته باشد.

خواص سیر برای مغز

بررسی‌ها نشان می‌دهد سیر مانند سیب حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که از زوال مغز پیشگیری می‌کنند و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می‌دهند. امروزه رادیکال‌های آزاد از جمله بزرگ‌ترین عوامل بیماری‌زا محسوب می‌شوند. آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد به روند پیری کمک می‌کنند. سیر حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که از سلول‌ها در برابر این آسیب‌ها محافظت می‌کنند.

افزایش طول عمر با مصرف سیر

اگرچه خواص سیر در افزایش طول عمر هنوز به اثبات نرسیده است، با این حال فواید سیر در حفظ سلامت مغز و قلب باعث شده این سبزی به عنوان افزایش دهنده طول عمر تصور شود. علاوه بر این سیر می‌تواند با بیماری‌های عفونی مقابله کند. این بیماری‌های مهم و خطرناک به خصوص از عوامل شایع مرگ در افرادی با سیستم ایمنی ضعیف و مسن هستند.

بهبود عملکرد ورزشی، کمک به سم‌زدایی فلزات سنگین در بدن، بهبود سلامت استخوان‌ها از دیگر خواص سیر برای سلامتی می‌باشند. بنابراین توصیه می‌شود از این سبزی بسیار مفید در رژیم غذایی روزانه خود استفاده کنید.