غذاهای مناسب برای تسریع بهبود زخم

استاندارد

برای همه ما پیش آمده است که دچار زخم و یا جراحتی شده باشیم، اما سؤال اینجاست که این زخم‌ها و یا جراحت‌ها، آیا سریع التیام پیدا کرده و یا مدت زیادی با شما همراه بوده است. رعایت یک برنامه غذایی صحیح و مناسب به شما در التیام هر چه سریع‌تر زخم و جراحت کمک می‌نماید.

بخش تغذیه و آشپزی پاسارگادی

التیام زخم

یک برنامه غذایی متعادل باید شامل تمام گروه‌های غذایی باشد، یعنی شما در برنامه غذایی روزانه خود به مقدار کافی از پروتئین‌ها، مغزها، میوه‌ها و سبزیجات، محصولات لبنی کم چرب و اسیدهای چرب غیراشباع استفاده نمایید.

چرا برای ترمیم زخم‌هایمان به تغذیه صحیح نیاز داریم؟

وقتی جایی از بدن زخم می‌شود و یا دچار آسیب و جراحتی می‌گردد، بدن سیستم ایمنی را برای مبارزه با عفونت تحریک می‌کند. مواد مغذی موجود در غذاها به بازسازی بافت‌های آسیب دیده کمک می‌نمایند و سیستم ایمنی را برای مبارزه با عوامل میکروبی تقویت می‌نمایند. به طور حتم انتخاب غذاهای مناسب در برنامه غذایی سرعت بهبود زخم را افزایش می‌دهد.

کدام غذاها زخم‌هایمان را سریع‌تر ترمیم می‌نماید؟

از برخی از مواد غذایی به دلیل داشتن مواد مغذی خاصی غذاهای بهبود دهنده نام برده می‌شود. این غذاها سرعت‌ترمیم زخم‌ها و جراحات را افزایش داده و روند درمان را تسهیل می‌بخشند. این مواد غذایی عبارتند از:

• مواد غذایی حاوی ویتامین C مناسب برای ترمیم زخم‌ها

برخی مواد غذایی با داشتن عوامل ضدالتهابی، التهاب را کاهش داده و از ایجاد عفونت جلوگیری می‌کنند و روند بهبود زخم را افزایش می‌دهند. این مواد غذایی عبارتند از: عسل، آناناس و زردچوبه

ویتامین سی برای سنتز ماتریکس بین سلولی بافت‌ها مانند استخوان، پوست، دیواره رگ‌های خونی و بافت پیوندی ضروری است، همچنین این ویتامین اثرات آنتی اکسیدانی دارد و از آسیب سلول‌ها جلوگیری می‌نماید. مواد غذایی حاوی ویتامین سی عبارتند از: مرکبات، کیوی، خانواده کلم، گوجه فرنگی، خانواده کلم، انواع توت‌ها و ….

• مواد غذایی حاوی ویتامین A مناسب برای بهبود زخم‌ها

یکی از نقش‌های مهم ویتامین A در بدن کمک به ساخت گلبول‌های سفید است که این سلول‌ها نقش مهمی در مبارزه با عفونت در اطراف زخم‌ها را دارد. همچنین این ویتامین نقش مهمی در سلامت پوست بدن دارد. این ویتامین نقش آنتی اکسیدانی نیز دارد و رادیکال‌های آزاد که عامل مهمی برای آسیب به سلول‌ها هستند را خنثی می‌نماید. مواد غذایی حاوی ویتامین A عبارتند از: جگر، سبزیجات و میوه‌های زرد و نارنجی مانند هویج، انبه، فلفل دلمه‌ای، سیب زمینی شیرین.

• مواد غذایی حاوی اسید چرب امگا 3

اسیدهای چرب امگا 3 با کاهش التهاب نقش مهمی در افزایش سرعت بهبود زخم و جراحات دارد. همچنین این نوع از اسید چرب با کاهش التهاب در مفاصل درد را نیز در این مناطق کاهش می‌دهد. مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 عبارتند از: ماهی سالمون، ماهی ساردین، ماهی قزل‌آلا، ماهی تن، تخم کتان، گردو، خرفه.

اسید چرب امگا

• ترمیم زخم‌ها با مواد غذایی حاوی روی

یکی دیگر از مواد مغذی مؤثر در بهبود زخم روی یا همان زینک است. روی در تقویت سیستم ایمنی، تقسیم سلولی، سنتز کلاژن مؤثر است و سرعت بهبود زخم و جراحات را افزایش می‌دهد. مواد غذایی حاوی روی عبارتند از: گوشت قرمز، غذاهای دریایی، مغزها و دانه‌ها مثل تخم کدو می‌باشد.

• مواد غذایی حاوی عوامل ضدالتهابی برای تسریع بهبود زخم‌ها

برخی مواد غذایی با داشتن عوامل ضدالتهابی، التهاب را کاهش داده و از ایجاد عفونت جلوگیری می‌کنند و روند بهبود زخم را افزایش می‌دهند. این مواد غذایی عبارتند از: عسل، آناناس و زردچوبه. برای اینکه زخم‌هایتان به‌سرعت بهبود یابد ترکیب عسل و زردچوبه را حتماً امتحان نمایید. از دیرباز مصرف موضعی عسل نیز در التیام زخم‌ها و جراحات بسیار مؤثر بوده است.

• با مصرف پروتئین‌ها ترمیم زخم‌ها را تسریع ببخشید

برای ترمیم زخم و جراحات بدن به پروتئین بیشتری نیاز دارد، بی‌شک یک رژیم غذایی با مقدار ناکافی پروتئین سرعت و شدت التیام زخم را تحت تأثیر قرار می‌دهد و روند بهبود زخم را کند می‌نماید. سعی کنید برای افزایش سرعت بهبود زخم‌هایتان یک رژیم غذایی پرپروتئین داشته باشید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *