بارداری در تابستان و مراقبت‌های تغذیه‌ای آن

استاندارد

کم آب شدن بدن در هر زمان از زندگی می تواند مشکل ساز باشد بخصوص در دوران بارداری که نیاز شما به آب بیش از حد معمول است و دریافت کافی آن برای رشد سالم جنین، ضروری به نظر می رسد.

بخش تغذیه و آشپزی پاسارگادی

 

بارداری تابستان

 

در تابستان برای پیشگیری از کم آبی و به دلیل گرمای هوا و تعرق بیشتر مصرف بیشتر مایعات جزء ضروریات است. اگر اواخر بارداری به تابستان بیفتد، چون تعریق بیشتر است میزان مایع اطراف جنین نیز کاهش می یابد و این مساله روی رشد و وزن گیری جنین تاثیرگذار است.

بارداری در همه فصل ها سخت است، اما بارداری در تابستان به خاطر گرما، به مراقبت بیش تری نیاز دارد. کم آب شدن بدن در دوران بارداری می تواند عوارض جدی از جمله نقص لوله عصبی، کاهش مایع آمنیوتیک، زایمان زودرس، تولید ضعیف شیر مادر، نقایص هنگام تولد و … شود. بدن شما هنگام کم آبی سعی می کند عملکرد طبیعی اش را حفظ کند و اگر جبران مایعات نشود، با عوارض بسیار جدی همراه خواهد بود. اسهال و استفراغ، تب، تعریق مفرط، و ورزش شدید بخصوص در آب و هوای گرم می تواند منجر به کم آب شدن بدن گردد.

با این حال کم آبی خفیف تا متوسط در زنان باردار می تواند منجر به علائمی از قبیل خشکی دهان، خواب آلودگی، اجساس تشنگی، نیاز کم به ادرار کردن، سردرد، یبوست، سرگیجه و … شود. اگر شما در حال تجربه این علائم هستید، به سرعت آب بنوشید و استراحت کنید. همچنین ایده خوبی است که با پزشک تان در تماس باشید و آنهم برای توضیح احساس ناشی از کم آبی و دریافت راهنمایی های لازم.

در دوران بارداری معمولا کم آبی بدن می تواند منجر به آغاز انقباضات براکستون هیکس یا سفتی رحم شود که معمولا یک تا دو دقیقه طول می کشد. این انقباضات بیشتر در سه ماهه سوم خود را نشان می دهند اما شما ممکن است آنها را در سه ماهه دوم نیز احساس کنید. تداوم این انقباضات حاکی از کم آبی بدن در دوران بارداری است. کم آبی خفیف و متوسط را می توان با استفاده از نوشیدنی ها بخصوص آب جبران کرد اما کم آبی شدید نیاز به فوریت های پزشکی دارد.

علائم کم آبی شدید عبارتند از:

تشنگی شدید

خشکی بیش از حد دهان، پوست و غشاهای مخاطی

تحریک پذیری و سردرگمی

زنان باردار می‌توانند با میوه‌های طبیعی و لیموترش و آب معدنی، نوعی نوشیدنی خوش طعم آماده کنند، به ویژه که میوه‌های این فصل به ویژه انبه و طالبی سرشار از ویتامین C و آهن است

ادرار بسیار کم

ادرار تیره

چشم های گود رفته

ضربان قلب و تنفس سریع

فشار خون پایین.

همچنین از روی علائم پوستی نیز می توان به کم آبی بدن پی برد. شما معمولا زمانی که دچار کم آبی می شوید، پوست خشک و چروک خورده را بدون خاصیت ارتجاعی تجربه می کنید.

پیشنهادهای پیشگیرانه

جلوگیری از کم آبی بدن در دوران بارداری دشوار نیست. بهترین راه این است که مقادیر زیادی آب بنوشید، مثلا ۸ تا ۱۲ لیوان در روز.

اگر شما در حال تجربه سوء هاضمه هستید، به جای مصرف آب حین غذا، آن را بین وعده های غذایی بنوشید.

نوشیدن مقادیر زیادی آب برای رفع تهوع صبحگاهی مهم است. در مورد تهوع صبحگاهی شدید با پزشک تان مشورت کنید.

از کافئین می تواند میزان ادرار شما را افزایش دهد پرهیز کنید. آب، شیر، آب میوه های طبیعی و سوپ بهترین گزینه ها برای رفع کم آبی بدن هستند.

از هر گونه فعالیتهای سنگین بخصوص در هوای گرم پرهیز کنید.

دمای بدنتان را پایین نگه دارید.

در دوران بارداری، به دلیل تغییر متابولیسم بدن، معمولا دمای بدن افزایش می یابد. این افزایش دمای بدن در فصل تابستان همراه افزایش دمای هوا می تواند بسیار آزاردهنده باشد. مساله، تنها آزاردهنده بودن گرما نیست، بلکه افزایش دمای بدن ممکن است شما را در معرض گرما زده شدن قرار دهد.

توصیه این است که در روزهای گرم، لباس سبک و روشن بپوشید و سعی کنید در مکانی خنک وقت بگذرانید. اگر ضربان قلبتان بالا رفت، دچار سرگیجه شدید یا متوجه شدید که دیگر عرق نمی کنید، این ها نشانه های گرما زده شدن است.

در این صورت، در مکان سایه یا خنکی نشسته، نوشیدنی خنک بنوشید و منتظر بمانید تا دمای بدتان پایین بیاید. چنان چه این اتفاق نیفتاد، حتما به پزشک مراجعه کنید.

زنان باردار در روزهای گرم تابستان مایعات بیشتری مصرف کنند

اگر اواخر بارداری به تابستان بیفتد، چون تعریق بیشتر است، زنان باردار باید بیشتر از روزهای معمولی مایعات مصرف کنند.

زنان باردار باید توجه داشته باشند که مایعات را با فاصله زمانی مناسب میل کنند زیرا افراط در نوشیدن مایعات می‌تواند باعث افزایش حالت تهوع به ویژه در سه ماهه اول بارداری شود.

از کافئین می تواند میزان ادرار شما را افزایش دهد پرهیز کنید. آب، شیر، آب میوه های طبیعی و سوپ بهترین گزینه ها برای رفع کم آبی بدن هستند

در مواردی که سه ماهه دوم و سوم بارداری با تابستان همزمان می‌شود، از آنجا که سوخت و ساز انرژی بدن بالاتر می‌رود، زنان باردار ممکن است نسبت به اطرافیان بیشتر احساس گرما کنند و تحملشان نسبت به گرما و محیط‌های بسته کمتر شود؛ بنابراین اگر اواخر بارداری به تابستان بیفتد، چون تعریق بیشتر است توصیه می‌شود بیشتر از روزهای معمولی مایعات مصرف کنند.

زنان باردار می‌توانند با میوه‌های طبیعی و لیموترش و آب معدنی، نوعی نوشیدنی خوش طعم آماده کنند، به ویژه که میوه‌های این فصل به ویژه انبه و طالبی سرشار از ویتامین C و آهن است.

دیگر مراقبت ها

با توجه به اینکه تورم بدن زنان باردار به ویژه در ناحیه پا اغلب در تابستان شدیدتر می‌شود، برای کاهش تورم، پاهایتان را در طول روز به طور متناوب گاهی بالا نگهدارید، حتی وقتی در محل کار خود هستید پاها را روی صندلی به شکل آویزان نگه ندارید و همچنین به مدت طولانی در یکجا ننشینید؛ می‌توانید با استفاده از روغن‌های مخصوص، پاهای خود را ماساژ دهید؛ اگر تورم بسیار شدید است با خوردن سبزی‌هایی چون شاهی، کرفس، جعفری و یا مرکبات، از شدت تورم بکاهید.

مرطوب نگه داشتن بدن از راهکارهای مناسب برای مقابله با کم آبی بدن زنان باردار در فصل تابستان است. از ظاهر خود خجالت نکشید و در روزهای گرم تابستان، به استخر بروید و شنا کنید؛ البته منظور شنای حرفه‌ای نیست، بلکه به صورت معلق هم در آب باشید و یا فقط در آب راه بروید؛ با مرطوب نگه داشتن خود، حرارت بدنتان را تنظیم می‌کنید و در عین حال، تأثیر بسیار خوبی روی اعصابتان می‌گذارید.

عرق سوز شدن به ویژه در ناحیه سینه و شکم زنان باردار در فصل گرما، شایع است؛ زنان باردار با کمترین فعالیت بدنی به شدت عرق می‌کنند و این مورد باعث ناراحتی آن‌ها می‌شود؛ همچنین در صورت رعایت نکردن بهداشت، دچار بیماری‌های پوستی و قارچی نیز می‌شوند.

در نهایت این که توصیه می شود در ساعات گرم روز، در خانه بمانید و استراحت کنید؛ همچنین لباس‌های نخی و روشن بپوشید، این رنگ‌ها شما را تا حدودی خنک نگه می‌دارند.

2 دیدگاه در “بارداری در تابستان و مراقبت‌های تغذیه‌ای آن

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *