اموال

برگه

راهنمای اعلام و رسیدگی به خسارات بیمه های اموال

 

  • · اعلام مدارک خسارت شخص ثالث مالی :

– با گزارش مقامات انتظامی

مدارک مورد نیاز جهت دریافت خسارت با گزارش مقامات انتظامی عبارتند از:

– اعلام خسارت حداکثر ظرف ۵ روز؛

– اصل و کپی بیمه­ نامه شخص ثالث طرفین حادثه ؛

– یک عدد کوپن بیمه­ نامه شخص ثالث مقصر حادثه؛

– اصل و کپی گواهینامه و کارت خودرو طرفین حادثه؛

– سند مالکیت خودرو زیاندیده؛

– اصل کروکی و گزارش کارشناسی راهنمایی و رانندگی یا پلیس راه؛

– بازدید کارشناسی بیمه گر از خودرو زیاندیده و در صورت لزوم از خودرو مقصر حادثه؛

در صورتیکه کروکی تنطیمی از نوع غیر سازشی باشد ، می بایست علاوه بر مدارک فوق، برگ بازجویی طرفین حادثه به همراه سایر گزارشهای تکمیلی از قبیل گزارش نیروی انتظامی( پلیس راهنمایی و رانندگی یا پلیس راه)، عندالزوم گزارش کارشناس رسمی دادگستری، و عندالزوم رأی محاکم قضایی در مورد کروکی تنظیمی به شعب پرداخت خسارت ارائه گردد.

–  بدون گزارش مقامات انتظامی

پرداخت خسارت بدون ارائه گزارش مقامات انتظامی حداکثر تا سقف تعهد بیمه­ نامه ، منوط به داشتن بیمه نامه شخص ثالث معتبر و پیوسته در زمان حادثه ، برای طرفین حادثه و دارا بودن گواهینامه مجاز توسط رانندگان مقصر و زیاندیده می باشد . همچنین حضور وسایل نقلیه طرفین حادثه در محل شعبه خسارت جهت بازدید کارشناس این شرکت و تایید حادثه الزامی است .

مدارک مورد نیاز جهت دریافت خسارت عبارتند از:

– اعلام خسارت در اسرع وقت و بلافاصله بعد از تصادف؛

– اصل وکپی بیمه نامه شخص ثالث طرفین حادثه؛

– یک عدد کوپن بیمه نامه شخص ثالث مقصر حادثه؛

– اصل و کپی گواهینامه و کارت خودرو طرفین حادثه؛

  • · اعلام مدارک خسارت شخص ثالث جانی:

– حوادث منجر به جراحات بدنی

مدارک مورد نیاز جهت تشکیل پرونده حوادث منجر به جراحات بدنی عبارتند از:

  • اعلام خسارت حداکثر ظرف پنج روز ؛
  • گزارشهای مقامات انتظامی؛
  • اوراق بازجویی طرفین حادثه؛
  • کروکی تنظیمی توسط افسر کاردان فنی (در صورت لزوم) و نظریه کارشناس رسمی دادگستری؛
  • کپی شناسنامه مصدومین؛
  • مشخصات کامل مصدومین؛
  • مدارک بالینی و اصل صورتحساب بیمارستانی؛
  • کلیه نظرات پزشکی قانونی در مورد نوع صدمات؛
  • رای نهایی دادگاه در صورت صدور؛

– حوادث منجر به فوت

مدارک مورد نیاز جهت تشکیل پرونده حوادث منجر به فوت عبارتند از:

  • § گزارش­هاي مقامات انتظامي ؛
  • · مدارك مورد نیازجهت تشکیل پرونده خسارت بدنه
  • § ايراد خسارت در حوادث و تصادفات
  • § با گزارش مقامات انتظامي
  • § مدارك مورد نياز جهت دريافت خسارت با گزارش مقامات انتظامي عبارتند از:
  • اوراق بازجويي طرفين حادثه ؛
  • كروكي تنظيمي توسط افسر كاردان فني ( در صورت لزوم)  و نظريه كارشناس رسمي دادگستري؛
  • كپي شناسنامه باطل شده متوفي؛
  • مشخصات كامل متوفي، برگ معاينه جسد، خلاصه رونوشت فوت و جواز دفن؛
  • گواهي حصر وراث؛
  • قيم­نامه در صورت داشتن صغير؛
  • كپي شناسنامه تمام ورثه؛
  • رأي نهايي دادگاه در صورت صدور. (البته امكان دريافت خسارت بدون رأي دادگاه و بصورت توافقي نيز امكان‌پذير مي‌باشد).
  • زیاندیده موظف است ظرف ۱۵ روز از تاریخ ابلاغ رأی قطعی و یا ظرف ۱۵ روز بعد از قطعی شدن رأی ابلاغی خود را به بیمه­گر اعلام نماید. عدم مراجعه زیاندیده یا مقصر ظرف مهلت مذکور موجب افزایش تعهدات بیمه­گر نخواهد شد.

– اصل و كپي بيمه‌نامه بدنه و شخص ثالث خودرو؛

– اصل و كپي گواهينامه راننده خودرو در هنگام حادثه؛

– اصل و كپي كارت و سند خودرو؛

– اصل كروكي ( گزارش کارشناسان راهنمایی و رانندگی یا پلیس راه)؛

– ارائه معرفي نامه از شركت هاي ليزينگ در صورت خريد اقساطي خودرو؛

– بیمه­ گذار مکلف است از عدم سازش یا اعلام خسارت به مقصر حادثه در تصادف خودداری نماید؛

  • § هموطن گرامي در صورتيكه كروكي تنظيمي از نوع غير سازشي باشد، مي‌بايست علاوه بر مدارك فوق، برگ بازجويي طرفين حادثه به همراه ساير گزارشهاي تكميلي از قبيل گزارش نيروي انتظامي، گزارش كارشناس رسمي دادگستري، و عند الزوم راي محاكم قضايي در مورد كروكي تنظيمي به شعبه پرداخت خسارت ارائه گردد.
  • § بدون گزارش مقامات انتظامي

در صورت بروز حادثه و ايراد خسارت به بدنه خودرو، به شرط مقصر بودن راننده خودرو مورد بيمه، يا عدم وجود مقصر شناخته شده در حادثه، بيمه‌گذار مي‌تواند به شعب پرداخت خسارت اين شركت مراجعه نمايد.

مدارك مورد نياز جهت دريافت خسارت عبارتند از:

– اصل و كپي بيمه‌نامه بدنه و شخص ثالث خودرو؛

– اصل و كپي گواهي نامه راننده خودرو در هنگام حادثه؛

– اصل و كپي كارت خودرو؛

– اعلام خسارت در اسرع وقت ؛

– بازدید از محل حادثه حسب مورد توسط کارشناس بیمه­ گر؛

  • § وقوع سرقت قطعات و لوازم خودرو

در صورت وقوع سرقت قطعات و لوازم خودرو، به شرط آنكه خودرو داراي پوشش سرقت در جاي لوازم باشد، سريعا موضوع را به نزديكترين پاسگاه يا كلانتري محل حادثه گزارش نموده و جهت دريافت خسارت به يكي از شعب پرداخت خسارت اين شركت مراجعه نماييد.

مدارك مورد نياز جهت دريافت خسارت عبارتند از:

– گزارش مقامات انتظامي با درج نوع لوازم سرقت شده؛

– اصل و كپي بيمه‌نامه بدنه و شخص ثالث خودرو؛

– اصل و كپي كارت و سند خودرو؛

– ارائه معرفينامه از شركتهاي ليزينگ در صورت خريد اقساطي خودرو؛

  • § وقوع سرقت كلي خودرو

بيمه‌گذار محترم، در صورت وقوع سرقت كلي خودرو، سريعاً موضوع را به نزديكترين پاسگاه يا كلانتري محل حادثه گزارش نموده و ظرف حداكثر ۴۸ ساعت، جهت تشكيل پرونده به يكي از شعب پرداخت خسارت اين شركت مراجعه نماييد.

مدارك مورد نياز جهت تشكيل پرونده عبارتند از:

– اصل و كپي بيمه‌نامه بدنه و شخص ثالث خودرو؛

– اصل و كپي كارت و سند خودرو؛

  • · اسناد و مدارک لازم جهت بررسی و دريافت خسارت آتش سوزی :

وظایف بیمه گذار در صورت وقوع حادثه

۱- مطلع نمودن بیمه گر از وقوع حادثه بلافاصله پس از اطلاع ،حداكثر ظرف مدت ۵روز

۲- اقدامات لازم جهت جلوگیری از توسعه خسارت درموقع حادثه یا بعد از وقوع آن حادثه و حتي المقدور با هماهنگي بيمه گر

۳- عدم تغییردرمورد اموال بیمه شده بدون اجازه بیمه ­گر و يا هرگونه تغيير در جابجايي اموال آسيب ديده و يا سالم به نحوي كه ارزيابي خسارت و تشخيص علت وقوع حادثه براي كارشناسان دچار اشكال نشود. بديهي است هرگونه جايجايي اموال سالم در جهت نجات و يا كاهش خسارت با رعايت منافع عمومي كه بصلاح و مورد تأييد كارشناسان باشد، بلامانع خواهد بود.

۴- اعلام مواضع آسيب ديده اموال منقول واموال غيرمنقول به تفكيك به بيمه گر و همچنين مبلغ تقريبي خسارت و ارزش اموال قبل از حادثه به گونه­ اي كه امكان تعيين تخصص كارشناس و يا كارشناسان اعزامي براي بيمه­ گر قابل تشخيص باشد.

۵- اخذ گزارش مقامات انتظامي محل وقوع حادثه و ارسال به بيمه­ گر جهت تكميل پرونده در مراحل بعدي

۶- اخذ گزارش سازمان آتش نشاني محل حادثه و ارسال براي بيمه­ گر جهت تكميل پرونده در مراحل بعدي

۷- عدم سازش و اعلام رضايت به مقصرين حادثه بدون اطلاع و آگاهي بيمه­ گر در مواقعي كه وقوع حادثه توسط اشخاص ثالث ايجاد شده باشد.

  • · اسناد و مدارک لازم جهت بررسی و دريافت خسارت باربري :

الف-  محمولات صادراتی – وارداتی:

– اعلام خسارت به موقع بیمه گذار

– بارنامه

– فاکتور خرید

– صورت بسته بندی

– گواهی مبداء

– راه نامه C.M.R در حمل های زمینی

– تصویر پشت و روی پروانه ورودی کالا

– قبوض انبار گمرکی

– صورت مجلس گمرکی یا بندری

– گواهی کسر تخلیه یا عدم تحویل(در صورت کسری کالا)

– گزارش بازدید نماینده خارجی(در صورتی که خسارت خارج از کشور واقع شده باشد)

– گزارش مقامات انتظامی محل وقوع حادثه (در مورد خسارت ناشی از حادثه)

– برگ جانشینی یا فرم وکالتنامه لاتین

ب- محمولات حمل و نقل داخلی :

– اعلام خسارت به موقع بیمه گذار

– بارنامه

– فاکنور یا سندی مبنی بر تعیین ارزش واقعی بیمه شده

– گزارش مقامات انتظامی محل وقوع حادثه

– صورت مجلس یا گزارش کارشناسی شرکت بیمه مبنی بر تعیین میزان خسارت

ج- محمولات وسائط نقلیه آبی (شناورهای کوچک دریایی):

– اعلام خسارت بموقع بیمه گذار

– گزارش مقامات انتظامی محل وقوع حادثه

– گزارش هواشناسی محل وقوع حادثه

– گواهی سازمان بنادر و کشتیرانی مبنی بر وقوع حادثه

– پروانه ثبت و بهره برداری

– گزارش قابلیت دریاپیمایی از موسسات معتبر و مورد تایید سازمان بنادر و کشتیرانی

– گواهی نامه ایمنی سازمان بنادر و کشتیرانی

– آخرین مجوز خروج شناور از بندر مبداء

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *